THE SINATRA SONGBOOK - VOKALJAZZ MED STIL

INGAR KRISTIANSEN - vokal
KASPER VÆRNES* - tenorsax
ECKHARD BAUR - trompet
MAGNE ARNESEN - piano
STIG HVALRYG - kontrabass
TORSTEIN ELLINGSEN - trommer

The Sinatra Songbook er et hardtswingende jazzband med forkjærlighet til det beste av amerikansk underholdningsmusikk fra det forrige århundre.

Med crooneren Ingar Kristiansen i front er de kjent for å alltid levere utadvendte og inkluderende konserter som man blir i godt humør av.

Ensemblet er sterkt inspirert av de store jazzsangerne fra 40-, 50- og 60-tallet, som f.eks Sammy Davis jr., Billy Holiday, Bobby Darin, Sarah Vaughan, Mel Tormé, Ella Fitzgerald, Dean Martin, Nancy Wilson og selvfølgelig Francis Albert Sinatra. Men i stedet for å imitere har de tilpasset og arrangert om musikken til å få et mer jazzete og moderne uttrykk i egen stil. De har også skrevet egne låter som er tro mot tradisjonen.

The Sinatra Songbook har turnert landet på kryss og tvers en rekke ganger, hvor de har spilt på jazzklubber, i kulturhus og på festivaler. I tillegg har de hatt flere tv-opptredener, bl.a en helaftens konsert med Kringkastingsorkesteret.

Bandet har sluppet tre kritikerroste album «The Sinatra Songbook», «Urban Breeze» og «Let There Be Love».

* Vikar for Håvard Fossum

Ingar Kristiansen (foto: Per Winston Bøvre)

Eckhard Baur (foto: Per Winston Bøvre)

Kasper Værnes (foto: Per Winston Bøvre)

Magne Arnesen (foto: Per Winston Bøvre)

Torstein Ellingsen (foto: Per Winston Bøvre)

Stig Hvalryg (foto Per Winston Bøvre)

The Sinatra Songbook (foto: Per Winston Bøvre)

Posted
AuthorHenning Velo
Categories2024

Ella Meets Django!

Vokalisten Ella Fitzgerald og gitaristen Django Reinhardt møttes aldri, fordi de bodde i ulike deler av verden. De leverte imidlertid begge fantastisk jazzmusikk som har gått inn i musikkhistorien på hvert sitt særegne vis. De tolket også mange av de samme standardlåtene. «Ella meets Django» gir oss svaret på hvordan et møte mellom disse to mestrene kunne ha utartet seg kunstnerisk og musikalsk – med etablerte musikere fra den norske jazzscenen:

- Majken Christiansen: vokal

- Gildas Le Pape: gitar

- Magne Føreland: gitar

- Svein Aarbostad: kontrabass

Svein Aarbostad - Magne Føreland - Majken Christiansen - Gildas Le Pape (foto: Per Winston Bøvre)

Gildas Le Pape (foto: Per Winston Bøvre)

Magne Føreland (foto: Per Winston Bøvre)

Svein Aarbostad (foto: Per Winston Bøvre)

Majken Christiansen (foto: Per Winston Bøvre)

Svein Aarbostad - Magne Føreland - Majken Christiansen - Gildas Le Pape (foto: Per Winston Bøvre)

Posted
AuthorHenning Velo
Categories2024

«Kristin Asbjørnsen har laga et lite mesterverk - sånn oppleves det og sånn er det.» (Nettavisen 6/6)

Kristin Asbjørnsen - vokal
Olav Torget - gitar & vokal
Eivind Aarset - gitar & elektronikk
Wetle Holte - perk & dulcimer
Asle Karstad - lyddesign

Kristin Asbjørnsen slapp nylig sitt nye soloalbum Hjemveier, og har allerede høstet strålende omtaler i Norge og Tyskland. Dette er Kristins første norskspråklige album og markerer hennes første utgivelse på Kirkelig Kulturverksted.

Kristin har skrevet tekst og musikk, der sangene kretser rundt løsrivelse og tilhørighet. De bærer i seg en etterklang, av undring og anerkjennelse av livets erfaringer. Den nære tonen i sangene åpner for det allmennmenneskelige, om å være hjem for hverandre.

Med sterk meloditeft og poetisk lyrikk veves stemmer, rike gitarverdener, piano og calabass i lysende, sildrende lydlandskap, med stillferdig intensitet og kraft. Sangene henter impulser fra visesangtradisjoner, kontemplativ, nordisk jazz og vestafrikansk mandinka, båret frem av det spesielle nærværet i Kristins sang.

Kristin er en av de mest originale og kritikerroste stemmer i norsk musikk gjennom de siste 30 år. Hennes kunstneriske uttrykk har høstet overveldende respons, gjennom en rekke albumutgivelser og mangeårig internasjonal konsertvirksomhet. Kristin vil også fremføre enkelte personlige tolkninger av afroamerikanske spirituals denne kvelden.

Det er alltid en stor opplevelse å høre Kristin på scenen og det er duket for en unik konsertopplevelse med Kristins ensemble; i gitarist-mestermøte med Olav Torget og Eivind Aarset og eminente Wetle Holte (perk & dulcimer).

Sagt om de nye sangene:

"Noen få ganger er musikk så sterk og personlig at det setter spor som jeg er ganske sikker på blir varige. Slik er det nå sammen med Kristin Asbjørnsens fantastiske univers.» (Nettavisen 6/6 )

«Kristin Asbjørnsen får det til å sitre langt inni sjela» (Vårt Land)

«Hjemveier er et gripende album med et vidunderlig lydlandskap, enestående klarhet og vakkerfargerikdom. Vær så snill, mer av dette!» (AUDIO&Stereoplay, Månedens lydtips)

«Kristin på norsk er svært vellukka» (Dag & Tid)

«En svært fin start på et nytt kapittel for en av norsk musikks fremste stemmer." (Dagsavisen 5/6 om sangen Godt å komme hjem)

“Kristin Asbjørnsen har nok en gang fortryllet oss med sin musikk.” (Jazz-Fun.de)

"Et dyptpløyende og klanglig rikt album" (InMusic2000.de)

"..musikk med et sterkt lyrisk fokus som utstråler ro med sitt delikate og svært tiltalende uttrykk."(Musikansich.de)

Mer om Kristin Asbjørnsen:

Kristins medvirket med hovedlåta «Believing» i Bent Hamers kritikerroste film The Middle Man (Cananda/Norge), utgitt via fransknorske Global Sonics. Kristins Traces Of You album (2018) høstet strålende mottagelse, og ble etterfulgt av en rekke konserter i Norge, Tyskland, Italia og Spania. ”I’ll Meet You In The Morning” (Universal/Emarcy 2013) videreførte hennes mangeårige arbeid med afroamerikanske spirituals. Prisbelønte ”The Night Shines Like The Day” kom i 2009 og hennes to soloalbum ”Wayfaring Stranger – A Spiritual Songbook” 2006 (solgte til Platina) og ”Factotum” (Soundtrack - Charles Bukowski/Bent Hamer), markerte for alvor hennes virke som sanger og låtskriver internasjonalt. Kristin var tidligere sentral i ensemblene Krøyt, Dadafon og Kvitretten. I 30 år har Kristin konsertert med pianist Tord Gustavsen og utviklet konsertforestillinger med forfatter Hanne Ørstavik. Hun har flere ganger samarbeidet med sørafrikanske Ladysmith Black Mambazo, maliske Rokia Traore og pianist Ketil Bjørstad, og har vunnet Spellemannspriser, Alarmpris, Edvardpris, Kanonpris og Franske Mondomix-Babel Med Award for sin musikk. I 2018 mottok Kristin Thorbjørn Egners Kardemommestipend (Nopa) for sitt virke. Kristin er bl.a utdannet fra jazzlinja ved Trøndelag Musikk-konservatorium.

Kristin og Olav Torget har utviklet et tett kammerspill gjennom 15 års musikalsk samarbeid. Gitarspillet til Olav er i særklasse, hans uttrykk er blant annet utviklet gjennom mangeårig fordypning i sør- og vestafrikanske musikktradisjoner. Hans solo-album "Suburban Jive" 2007 høstet strålende omtaler, og trioutgivelsen med Áššu (med Ulla Pirttijärvi/Harald Skullerud) mottok Tyske Musikkritikeres Musikkpris i 2019. Olav har markert seg som musikkprodusent for artister som Diom de Kossa, Becaye Aw, Queendom, Mattis Kleppen, Steinar Ofsdal mm. Han har utgitt albumet Tilé, i trio med Øyonn Groven Myhre og Sidike Camera.

Eivind Aarsets gitarspill og album «Électronique Noire» fikk New York Times til å skrive «et av tidenes beste post-Miles elektriske jazzalbum». Eivind vant nylig Buddyprisen – og har høstet strålende mottagelse for sitt siste album «Phantasmagoria, or A different kind of journey». Han startet karrieren med tung rock før Miles, Weather Report og ECM-soundet dro ham i nye retninger. Han gjenoppfant jazzen med Nils Petter Molværes «Khmer» og Bugge Wesseltoft; han turnerer med eget band og har samarbeidet med bla Jon Hassel, David Sylvian, Jan Garbarek, Paolo Fresu, Mike Manieri, Arild Andersen, Dhafer Youssefog Django Bates

Kristin Asbjørnsen (foto: Per Winston Bøvre)

Olav Torget (foto: Per Winston Bøvre)

Eivind Aarset (foto: Per Winston Bøvre)

Wetle Holte (foto: Per Winston Bøvre)

Olav Torget - Kristin Asbjørnsen - Wetle Holte - Eivind Aarset (foto: Per Winston Bøvre)

Posted
AuthorHenning Velo
Categories2024

VED PORTEN TIL STILLHETENS SKOG

Kunstneren og forfatteren Lars Elling og musikeren Stian Carstensen har laget en musikalsk forestilling om vennskap og kunstnerskap, genialitet og galskap, tristhet, estetikk og musikkens helbredende kraft. Lars Elling fulgte hele tilblivelsen av vennen Stian Carstensens dobbeltalbum og foreløpige mesterverk Musical Sanatorium. Boken «Ved porten til stillhetens skog», som er grunnlaget for denne forestillingen, handler om veien til det ferdige verket. Det er en historie om en kreativ prosess, men samtidig en løpende kommentar til vennen og komponistens mentale sammenbrudd og påfølgende bedring gjennom musikken. Det er en forestilling som ikke lar noen uberørt– En fortelling om vennskap, kunsten og den ulydige hjernen.

Dobbeltalbumet Musical Sanatorium er det musikalske geniet Stian Carstensens foreløpige hovedverk, og samtidig er det en løpende kommentar til komponistens mentale sammenbrudd og påfølgende tilfriskning gjennom musikken. Lars Elling har stått tett på opphavsmannen og alt han opplevde i tiden det tok å fullføre verket.

I sin nye bok “Ved porten til stillhetens skog” forteller Lars Elling om tilblivelsen av dette verket, om livsfarlige nedturer og forsiktige oppturer, om spillejobber og utstillinger, knall og fall, og om plikten til å rose de aller beste. Elling beveger seg uanstrengt og velformulert mellom høyt og lavt i dette portrettet av en venn i nød. Det handler om vennskap og kunstnerskap, genialitet og galskap, sorg, estetikk og musikkens helende kraft.

Det blir opplesning fra boka og live musikk ved Stian Carstensen, samt en minikonsert av Stian Carstensen mot slutten.

Arrangementet er et samarbeidsprosjekt mellom Hadeland Jazzforum, Hadeland Litteraturforum og Gran Kunstforening.

Lars Elling (f. 1966) er billedkunstner, utdannet ved Kunsthøgskolen i Bergen. Han stiller ut i New York, Berlin og Oslo og er innkjøpt av bl.a. Nasjonalmuseet og Kulturrådet. Som bokillustratør har han vunnet Deutscher Jugendliteraturpreis, Kulturdepartementets barnebokpris og gull i Årets vakreste bøker. Hans første roman, Fyrstene av Finntjern (2022), fikk glitrende mottakelse og er solgt til en rekke land for oversettelse. Ved porten til stillhetens skog. En fortelling om vennskap, kunsten og den ulydige hjernen (2024) er hans første essaybok og er et portrett av en venn.

Lars Elling - Stian Carstensen (foto: Per Winston Bøvre)

Lars Elling - Stian Carstensen (foto: Per Winston Bøvre)

Stian Carstensen (foto: Per Winston Bøvre)

Lars Elling (foto: Per Winston Bøvre)

Lars Elling - Stian Carstensen (foto: Per Winston Bøvre)

Posted
AuthorHenning Velo
Categories2024

Tangentmann Arne Martinussen og strengedanser Vidar Løvstad er godvenner med tekstformidler Stein Buan. Disse søndre hadelendinger kommer til et unikt møte i jazzklubben fredag 30. august.

Buan har tenkt at programmet bør hete: «Kanskje ikke helt jazz, men svært nær», men den ideen er forlatt. Programmet blir jazz så det holder. Opp og i mente, og i potent potens.

Martinussen og Løvstad legger klang og melodi til Buans tekster. Mye er forberedt og arrangert, mye blir improvisasjon, akkurat slik det høver seg i en jazzklubb.

Publikum får møte tre ulike utøvere i samtale. Ingen har snakka samtalen før. Og aldri skal den gjentas, og dermed blir den unik. Ferdig snakka liksom.

Med i koret deltar også Pablo Neruda, Dylan Thomas, Bob Dylan, Leonard Cohen, Hans Børli (så klart) og kanskje Dan Andersson. Trulig vil også Chuck Berry gi sitt besyv med. (Men det betinger at Buan finner ut hva «gi sitt besyv» betyr.)

Det er Buans hensikt at folk skal le. Den som ikke ler, må betale dobbelt. God humor er som kjent gravalvorlig.

(Buan har gjesta Jazzklubben før, i 2006. Også da var Løvstad med. Programmet het «Popmusikken i Gerhardsenlandet», og var en helaftens orgie i 60-tallets Kinks, Spencer Davies og Vidar Sandbeck, kombinert med litterære utskeielser innkjøpt av Kulturrådet (Buan fikk 40 000 og har siden da vært en velstående kar.) Kvelden ble en suksess, og enda bedre gikk det på Banknatta under Litteraturfestivalen på Lillehammer. Beste Banknatta noensinne sa festivalsjefen.)

På konserten fredag blir det også et ungt oppvarmingsband: Dry Powder.

Bandet består av Vemund Martinius Solheim (17) på piano, Erik Ruden-Grinaker (16), bass, Martin Støen Rehnstrøm (18), trommer, Johanne Hellum Grønberg (18), sang og Marte Wilhelmsen Engensbakken (18), sang.

- Vi kommer alle fra Brandbu/Gran og øver i en kontainer på Granvang hver torsdag. På denne konserten skal vi spille noen spennende poplåter fra vårt repertoar, forteller gruppa.

Dry Powder (foto: Andrea Hvattum)

Stein Buan (foto: Andrea Hvattum)

Vidar Løvstad (foto: Andrea Hvattum)

Arne Martinussen (foto: Andrea Hvattum)

Posted
AuthorHenning Velo
Categories2024

Multiinstrumentalist Harald Lassens er en av profilene i norsk nå-jazz og har virkelig fått fotfeste med sine to siste bejublede album og ikke minst liveopptredener.
«Haralds musikk er jazz, men jazz med en annen form og farge. Musikk som bare kan komme fra et fritt og åpent sinn», skrev internasjonal musikkpresse da det Spellemannsnominerte albumet Human Samling kom i 2020.
Nå er han tilbake med et nyoppusset band og snakkis-albumet Balans hvor vi møter en improvisatør og låtsnekker som inviterer lyttere og medmusikanter til å romstere i det han har skapt og en kunstner som har forstått at den eneste gyldige smaken er den personlige.
Sammen med en herlig og dypt sjelfull gjeng sentrerer Lassen musikken rundt sine medrivende låter og tar lytteren med på forløsende eventyr. Jordet og atmosfærisk på en gang. Stort alvor og lure smil!

Utover sine røtter i norsk jazz kjenner vi også Harald Lassen fra samarbeid med Sondre Lerche, No. 4 og Susanna Wallumrød, blant mange mange andre. Med seg har han musikere som setter sitt preg på artister som Fieh og Daniella Reyes.

Harald Lassen – saxofon, fløyte, piano
Solveig Wang – synth
Sander Eriksen Nordahl – gitar
Stian Andersen – elbass
Tore Flatjord – trommer

Harald Lassen - Sander Eriksen Nordahl - Stian Andersen - Tore Flatjord - Solveig Wang (foto: Per Winston Bøvre)

Harald Lassen (foto: Per Winston Bøvre)

Sander Eriksen Nordahl (foto: Per Winston Bøvre)

Solveig Wang (foto: Per Winston Bøvre)

Stian Andersen (foto: Per Winston Bøvre)

Tore Flatjord (foto: Per Winston Bøvre)

Posted
AuthorHenning Velo
Categories2024

Den 22.oktober 2022 slapp Jon og Marte Eberson albumet ¨Between two worlds¨. Dette er oppfølgeren til deres forrige album «Empathy» som kom ut i 2018.

Det var pandemien som ga støtet til innspillingen. Da Norge ble nærmest nedstengt, stanset også det meste av kunstnerisk og kulturell aktivitet. Marte var en av de som ble rammet av den dystre situasjonen. Isteden for å sitte med henda i fanget, foreslo Jon at han og Marte skulle gå i studie og lage ny musikk. Det ble en forløsende kreativ reise.

Her utviklet de tendensene fra Empathy, med vekt på det instrumentale. I tillegg til duoen er Aksel Skalstad med på trommer. Resultatet er ”Between Two Worlds”, et musikalsk lydbilde der det rå møter det sårbare, det drømmende møter det dynamiske.

Samlet sett har de erfaringer fra svært mange sjangre innen jazz, pop og rock. Jon har spilt alt fra standardlåter, via frijazz, til rock. Han har ledet så forskjellige band som Jazzpunkensemblet til den legendariske Jon Eberson Group, der han sammen med Sidsel Endresen toppet de norske hitlistene.

Marte bringer også med seg erfaring fra ulike sjangre. Hun har reist verden rundt som medlem i popbandet Highasakite. De siste årene har hun vist solid at hun står på egne bein. Hun har bandet Löv, med Øystein Skar og Martin Halla. Hun har spilt duokonserter under Molde-jazz og på årets Øya-festival med Ane Brun. De siste årene har hun spilt mye med gitarist Hedvig Mollestad, blant annet i verket «Ekhidna», som fikk Spellemannpris i år. Nå er hun aktuell i samarbeidet med faren.

Albumets tittel, «Between Two Worlds» reflekterer tanker og assosiasjoner som handler om å dukke ned under overflaten; inspirert av alt fra konkrete drømmer til hvordan underbevisstheten jobber. Drømmer man eller er man våken? Så jeg virkelig det, eller var det bare i fantasien?

Titler fra albumet, som for eksempel «Dream walking», «Reverie» og «Dancing With The Big Fish» er eksempler på det.
Forventningene til det nye albumet er store. To singler er allerede sluppet, med sterke anmeldelser som resultat.

Arild Rønsen i Puls skriver blant annet: ”Strange Highway er komponert av far og datter. Full guffe! Marte spiller som om hun var Joe Zawinul, Keith Jarret og Chick Corea – i en og samme musiker! Og Jon som en miks av Billy Gibbons, Jimmy Page og John McLaughlin!”

NOW'S THE TIME skriver om det de kaller ”Ebersons forrykende hårete nye single ”Strange Highway” og mener at Ebers tydeligvis har nok bensin på tanken, med god energitilførsel fra Marte Eberson som nå ikke lenger trenger å savne gamlebandet Highasakite – hun gjør mer enn nok spennende ting på egenhånd.”

Anmelderen i Nordic Music Review omtaler allround-musikere som er like komfortabel i forskjellige musikalske stilarter, og mener at Marte uten tvil er ”Nordic Queen” i den sjangeren. Han skriver videre om singelen Wounded Wolf: ”Hva jeg virkelig liker, er det unike i Ebersons lydbilde; du hører ikke mye av dette nå til dags. Hva er det, jazzprog? En ny sjanger i seg selv – Jazzerson?”

Jon Eberson – gitar
Marte Eberson – keyboards
Axel Skalstad – trommer

All musikk er laget av Marte og Jon Eberson

Jon Eberson (foto: Per Winston Bøvre)

Marte Eberson (foto: Per Winston Bøvre)

Axel Skalstad (foto: Per Winston Bøvre)

Axel Skalstad - Jon Eberson (foto: Per Winston Bøvre)

Marte Eberson (foto: Per Winston Bøvre)

Eberson Trio (foto: Per Winston Bøvre)

Posted
AuthorHenning Velo
Categories2024

The Source er: Øyvind Brække - trombone, Trygve Seim - saksofoner, Mats Eilertsen -bass og Per Oddvar Johansen - trommer

Litt historie: The Source er en kvartett med lang fartstid. Faktisk startet bandet opp allerede I 1993, med utgangspunkt i besetningen Øyvind Brække, Trygve Seim, Ingebrigt Haaker Flaten, bass og Per Oddvar Johansen, trommer. Alle studerte ved jazzlinja ved konservatoriet i Trondheim på den tiden. I 1996 overtok Finn Guttormsen bassrollen, mens dagens besetning med Mats Eilertsen som bassist har vært konstant siden 2004.

Bandet laget i begynnelsen mye musikk av Ornette Coleman, men også den nordiske sounden, - spesielt da representert ved Jan Garbareks 70-talls trio Triptykon med Edward Wesala var også viktig, i likhet med annen 60 talls-jazz, som Miles Davis`60-talls-kvintett, Mingus, Monk, Ayler og David Murray. Bandet utviklet fort en egen måte å forholde seg fritt med utgangspunkt i eget låtmateriale, og de siste årene har bandet faktisk gått på scenen uten settlister, og dermed formet konserten spontant!

I løpet av sin lange historie har The Source utgitt 8 album , derav 2
utgivelser på ECM: “The Source and Different Cikadas” fra 2002 og “The Source” fra 2006: Bandets første utgivelse var Olemanns Kornett fra 1994. Allerede da hadde bandet staket ut en kurs med en blanding av frijazz, rock og klassiske elementer.

Bandet turnerte hyppig i årene 1993-1995 i Norge og på kontinentet. Etterhvert, på slutten av 90- tallet, og utover på 2000–tallet ble musikerne også inspirert av orientalsk/arabisk musikk, gjennom de spektakulære julekonsertene med bl. a. egyptiske Fathy Salama`s orkester og raïsangeren Cheb Hocine, backing-storband og Forsvarets Musikk. Fra 2007 ble det indiske bandet Shankara; med Jai Shankar og Rohini Sahajpal og sangeren Sunanda Sharma i spissen, også sentrale på disse konsertene. Attpåtil har vi også inkludert den egyptiske derwish-danseren Raed AbdElghany på disse showene i de senere år.

I årene 2007-2013 lagde vi også en sommervariant av dette, med
tilsvarende artister, med utgivelsen «The Source: of Summer» (Grappa) fra 2013 som høydepunkt. De siste 10 årene har bandet som kvartett vært mest å høre på ulike festivaler i Norge og Europa - og hovedvirksomheten har dreiet seg rundt de spektakulære julekonsertene - som ofte kan inkludere opp mot 20 gjesteartister!
Fra det store og orkestrale vokste det derfor frem et behov for å komme tilbake til kjernen og det «lille kvartettformatet vi startet med. The Source har derfor siden høsten 2019-trappet opp turnévirksomheten som kvartett. I 2019 kikk vi i stand to studioprosjekter som ren kvartett: Den første var en innspilling av lydsporet for dokumentaren «Sorry brødre, det ble meg», initiert av og produsert av Elsa Kvamme. Senere det året reiste bandet til Hallibakken Lydstudio på Nesbyen for innspilling for et nytt kvartettalbum med hovedsakelig nytt materiale skrevet av alle bandets medlemmer! Platen ble utgitt oktober 2021 på Odin/Grappa med tittelen: « ... but swinging doesn t ́bend them down to stay».

Bandet turnerte Østlandet på vårparten i 2022 og deltok på Moldejazz, mens i 30-årsjubileumsåret 2023 gjennomførte vi tilsammen 25 konserter over hele landet og i utlandet, med 3 julekonserter som tradisjonsrik avslutning på et forrykende år!

I 2024 reiser vi ut på turne i april i Mellom-Europa, Østlandet og i Sør-Norge, og i skrivende stund med 5 konserter allerede booket i Basel,Sveits, 9/4-10/4, Hadeland Jazzforum 19/4, Tynset Jazzforum ,20/4, samt i Arendal 25/4.

Våre konserter tar utgangspunkt i vårt siste album, men materiale fra tidligere utgivelser dukker også opp, foruten nyheter fra det siste halvåret.

The Source, på konsert anno 2024 vil reflektere alle de ulike tingene bandet har gjort opp gjennom historien, fra jazz - via folk, til arabisk
musikk og til ... Ja, hvem vet hva?

Trygve Seim (foto: Per Winston Bøvre)

Mats Eilertsen (foto: Per Winston Bøvre)

Øyvind Brække (foto: Per Winston Bøvre)

Per Oddvar Johansen (foto: Per Winston Bøvre)

The Source (foto: Per Winston Bøvre)

Posted
AuthorHenning Velo
Categories2024

Ellen Andrea Wang og Andreas Ulvo sitt prosjekt "Mjøsdøs" er musikk inspirert av Norges største innsjø Mjøsa, ettersom begge har bosatt seg i Mjøsområdet. Dette reflekteres i vakker og stemningsfull musikk med vokal, kontrabass, flygel og elektronikk med musikk signert av både Wang og Ulvo.

To av Norges mest markerte jazzmusikere feirer 10 års samarbeid med dette prosjektet, hvor de utforsker de mer kontemplative sidene ved musikken.

Ellen Andrea Wang – kontrabass, vokal

Andreas Ulvo – tangenter, elektronikk

Andreas Ulvo - Ellen Andrea Wang (foto: Per Winston Bøvre)

Ellen Andrea Wang (foto: Per Winston Bøvre)

Andreas Ulvo (foto: Per Winston Bøvre)

Ellen Andrea Wang (foto: Per Winston Bøvre)

Andreas Ulvo (foto: Per Winston Bøvre)

Andreas Ulvo - Ellen Andrea Wang (foto: Per Winston Bøvre)

Posted
AuthorHenning Velo
Categories2024

Per “BASS VIKING” Mathisen har satt sammen denne “powerhouse” trioen, med den franske stjerne-gitaristen, Nguyen Le og den fabelaktige Audun Kleive på trommer.

Dette bandet er et stjernelag som presenterer musikk som spenner fra lyriske akustiske landskap til høyspent-rocka og funky jazz. Alle 3 er individuelle virtuoser med ekstreme evner på sine instrumenter og samspillet er tett og eksplosivt.

Per “BASS VIKING” Mathisen - Kontrabass og elektrisk bassist. Født inn i Norges mest kjente musikalske familie, ofte omtalt som Norges svar på Niels Henning Ørsted Pedersen på kontrabass og Jaco Pastorius på el.bass. Har opptrådt i hele 45 forskjellige land verden over og gitt ut hele 17 CD-er under eget navn, som leder, komponist og/eller produsent. Spilt og spiller jevnlig med noen av verdens aller mest kjente jazz musikere, for å nevne noen: Alex Acuna, Mike Stern, Gary Husband, Jerry Donohue, Hiram Bullock, Terje Rypdal, Terri Lyne Carrington, Bill Bruford, Bill Evans, Geri Allen, Adam Nussbaum, Keith Carlock, Maria Schneider.

Nguyen Le - Plateartist, komponist, arrangør, er Frankrikes mest kjente gitarist verden over. Gitt ut 16 CD-er i eget navn og spilt med superstjerner som: Herbie Hancock, John Scofield, Maria Schneider, Matt Garrison, Peter Erskine. Mottatt mange prestisjetunge priser for sitt arbeid.

Audun Kleive - Plateartist, komponist, produsent, er norges aller mest kjente, nålevende, trommeslager. Har medvirket på en endesløs rekke plateutgivelser og turnert med storheter som Terje Rypdal, Jøkleba, Charles Loyd, Marilyn Mazur. Mottok norges høyeste jazz utmerkelse, “Buddy prisen”, i 2018.

Per Mathisen (foto: Tore Pettersen)

Nguyen Le (foto: Tore Pettersen)

Nguyen Le - Audun Kleive (foto: Tore Pettersen)

Audun Kleive - Per Mathisen (foto: Tore Pettersen)

Nguyen Le - Audun Kleive (foto: Tore Pettersen)

Nguyen Le - Audun Kleive (foto: Tore Pettersen)

Nguyen Le - Audun Kleive - Per Mathisen (foto: Tore Pettersen)

Posted
AuthorHenning Velo
Categories2024

Torbjørn Sletta Jacobsen Kvintett (TSJAK)
TSJAK oppsto da saxofonist, komponist og bandleder Torbjørn Sletta Jacobsen ville lage et album med låter han hadde skrevet gjennom de foregående tiårene. Plata «Time Layers» fikk strålende anmeldelser i mange av landets store aviser, blant annet Dagsavisen, Dagbladet, GD.no og Jazznytt.

«En liten perle av en plate!», sa Jan Granlie i Jazznytt.
«’Time Layers’ markerer seg med ein både klassisk, moderne og iøynefallende musikk», hevdet Roald Helgheim i Dagsavisen

Senere kom oppfølgeren «Biting Tails», også den høstet gode anmeldelser i både inn- og utland. Etter en litt lang pause er bandet nå i gang med forarbeidet til album nummer 3, som er planlagt utgitt våren 2023. Her blir det flere komposisjoner av Torbjørn Sletta Jacobsen, og det nye materialet presenteres på flere konserter i løpet av våren. Med seg har han velkjente musikere av svært høyt kaliber.

TSJAK består av:

Torbjørn Sletta Jacobsen - altsax, sopransax
Gunnar Halle - trompet
Espen Eriksen - piano
Audun Ellingsen - bass
Knut Finsrud - trommer

Torbjørn Sletta Jacobsen - Audun Ellingsen - Gunnar Halle (foto: Henning Velo)

Audun Ellingsen (foto: Henning Velo)

Espen Eriksen (foto: Henning Velo)

Knut Finsrud (foto: Henning Velo)

Posted
AuthorHenning Velo
Categories2024

I år inviterer Hadeland Jazzforum til en litt annerledes julekonsert på Huset lørdag 9. desember. Vi får besøk av Brandbu barnekantori, to elever fra Hadeland videregående skole, samt sangkoret Karteswingen. Vi inviterer dessuten til allsang av kjente norske julesanger. Tradisjonen tro byr vi på pepperkaker og gløgg.

Brandbu barnekantori under ledelse av Marit Wesenberg vil bidra med klokkeklare stemmer og kjente julesanger. Marit skulle for mange være kjent som en særdeles dyktig organist i Gran. Vi er også glade for å ha henne som styremedlem i vår klubb.

Vi får også besøk av to elever fra Hadeland videregående skole, som vil spille musikalske perler på vårt flotte Bechstein-flygel. Sangkoret Karteswingen – et kor som bare blir bedre og bedre under ledelse av Therese Kinzler Eriksen - vil ha en av avdeling med jazz og en liten flik av jul. Vi sakser fra Jan Reidems entusiastiske omtale av Karteswingens konsert i Mariakirken 4. november i år:

…flotte stemmer og mye sangglede, med sikker ledelse av og eminent pianoakkompagement av Øyvind Sundsvalen. Karteswingen er i fin utvikling som det blir spennende å følge framover!...

Vi slutter oss til Reidems ord, og kan også stolt fortelle at to av våre styremedlemmer er med i dette dyktige koret!

Sist, men ikke minst, vil vi invitere publikum med på allsang. Hadeland Jazzforums Dag Olav Hermundstad og Morten Johannessen vil akkompagnere publikum på kjente norske julesanger.

Brandbu barnekantori under ledelse av Marit Wesenberg (foto: Per Winston Bøvre)

Vemund Martinius Solheim - Marte Engensbakken (foto: Per Winston Bøvre)

Allsang (foto: Per Winston Bøvre)

Allsang komp Dag Olav Hermundstad - Morten Johannessen (foto: Per Winston Bøvre)

Ann Beate Solstad Eide - Johanne Hellum (foto: Per Winston Bøvre)

Magnus Sørensen - Martin Hvalby (foto: Per Winston Bøvre)

Karteswingen (foto: Per Winston Bøvre)

Posted
AuthorHenning Velo
Categories2023

Esther Kverno Trio er en moderne jazzpianotrio bestående av Håkon Huldt-Nystrøm (bass),
Theodor Dalseth (trommer) og Esther Kverno (piano). Musikken er skrevet av Esther Kverno og
henter impulser fra moderne jazz, improvisert musikk, samtidsmusikk og folkemusikk. Sammen
utforsker de mulighetene det akustiske formatet gir, i søken etter nye musikalske uttrykk.

Esther Kverno - Håkon Huldt-Nystrøm - Theodor Dalseth (foto: Kine Nan Lium)

Esther Kverno - Håkon Huldt-Nystrøm (foto: Kine Nan Lium)

Theodor Dalseth (foto: Kine Nan Lium)

Esther Kverno - Håkon Huldt-Nystrøm - Theodor Dalseth (foto: Kine Nan Lium)

Posted
AuthorHenning Velo
Categories2023

Daniel Herskedal er selve symbolet på brilians – en anerkjent komponist av vakker lyrisk, rytmisk ladet musikk og en utøver i verdensklasse og teknisk dyktig på et instrument han har gjort helt til sitt eget.

Etter å ha vunnet en Spellemannpris for sitt soloalbum ‘Call for Winter’ fra 2020, vil Daniel Herskedals nye album befeste hans posisjon som en av de mest spennende, produktive og inspirerende musikerne i sin generasjon i Europa.

Harbour, hans sjette album på Edition Records, gjenforener hans samarbeidspartnere gjennom lang tid, pianist Eyolf Dale og perkusjonist Andreas Helge Norbakken: et band som blir sterkere og sterkere for hver utgivelse. Deres felles klang og musikalske dybde er overveldende, full av fryktinngytende melodier som svever over et fundament av rytmisk presisjon lagt ned av Dale og Norbakken.

Det norske landskapet har alltid spilt en viktig rolle i Daniels musikk – naturlig, dristig, vidstrakt, men med en følelse av minimalisme i rommet og vill åpenhet. Harbours inspirasjon kommer fra en følelse av å være nær havet og ta ly fra stormer og ville elementer.

Daniel har bevist at han har anlegget, visjonen og musikaliteten til å flytte grensene for instrumentet sitt, teknisk og lydmessig, lenger enn noen før. Harbour er resultatet av en fullkommen musiker som har perfeksjonert sitt håndverk og musikerskap over mange år. Virkelig trollbindende!

På scenen:
Daniel Herskedal - tuba, basstrompet
Eyolf Dale - piano
Helge Andreas Norbakken - perkusjon

Eyolf Dale - Daniel Herskedal - Helge Andreas Norbakken (foto: Per Winston Bøvre)

Daniel Herskedal (foto: Per Winston Bøvre)

Helge Andreas Norbakken (foto: Per Winston Bøvre)

Eyolf Dale (foto: Per Winston Bøvre)

Eyolf Dale - Daniel Herskedal - Helge Andreas Norbakken (foto: Per Winston Bøvre)

Posted
AuthorHenning Velo
Categories2023

Amund SOLO: Energisk og tilstede

Den prisbelønte norske sjangertøyeren Amund Maarud har spilt med så og si "alle". Nå spiller han solo og oppsummerer låtkatalogen så langt på nye måter. Gå ikke glipp av sjansen til å se dette live.

Med et to-sifret antall utgivelser og tusenvis av konserter over hele verden i beltet, setter Amund seg ned og tolker seg selv, alene med gitaren. "Gitaren er min lynavleder. Når jeg spiller konsert stopper tida, alt handler om å fange øyeblikket og krype inn i musikken", sier Amund.

Et kraftverk
"Det var en ekstra tent og opplagt Amund Maarud som varmet opp publikum – solo – før DumDum Boys entret scenen. Og Amund er et kraftverk også aleine! Den som har sett Amund Maarud live opp gjennom årene veit liksom aldri helt hva han bringer med seg på scenen av sanger, eller hvilken sjanger han velger...
... settet byr på alt fra det vakre og melodiøse til det psykedelisk infernalske. Publikum fikk med andre ord et tverrsnitt av det Amund Maarud sin katalog har å by på."
Jessheimpuls/Øyvind Mo Larsen.

Spellemannpris-vinner Amund Maarud har vært en ledende stjerne på den norske blues/rock/impro-scenen i over to tiår. Sjangernysgjerrighet har blitt et varemerke for den svært aktive
gitarvirtuosen. Amund ble tildelt Spellemannpris i 2011. Han fikk Tonos Edvardpris i klassen «populær» i 2016. Han ble tildelt Bluesprisen på Notodden Bluesfestival i 2016. I 2018 fikk Amund
sin egen stjerne på Blues Walk of Fame på Notodden ved siden av slike som Ry Cooder, BB King og Bonnie Raitt.

Amund Maarud (foto: Anne Marit Gulstuen)

Amund Maarud (foto: Anne Marit Gulstuen)

Amund Maarud (foto: Øystein Gjertsen)

Posted
AuthorHenning Velo
Categories2023

Rolv Olav Eide Quintet - ROEQ består av fem musikere som på hver sin måte er markante skikkelser i norsk musikkliv.
Repertoaret er satt sammen av egne komposisjoner og tolkninger av andres låter, og har et sjangerspenn fra akustisk og cool jazz til groovy og funky fusionlåter.
Det improsivatoriske og spontane er alltid sentralt i musikken, og kombinasjonen mellom utadvendte virtuose soli, intuitivt samspill og kommunikasjon med publikum gjør den musikalske opplevelsen helt spesiell.

ROEQ er:

Rolv Olav Eide - trommer og perkusjon
- Utdannet ved Jazzlinja på Trøndelag Musikkonservetorium (NTNU).
- Har vært freelancemusiker siden 1994.
- Har spilt med en rekke orkestre, storband, korps, kor og band i hele landet, samt vært musiker på flere utendørsspel og Putti Plutti Pott.
- Er med i faste konstellasjoner som Poesiorkesteret, Tough Daddy, Icewegian og Hæljeswingen Storband.
- Har som sideman bl.a. spilt med Stian Carstensen, Henning Sommerro, Tine Thing Helseth, Ole Edvard Antonsen, Tord Gustavsen, Kristin Asbjørnsen, Terje Isungset, Arve Henriksen, Jan Gunnar Hoff, Frode Alnæs, Mats Eilertsen, Rein Aleksander, Guren Hagen, SKRUK, Frikar Dansekompani og Dansekompaniet Villniss.
- Bor sentralt på Jaren, og underviser på Hadeland og Gjøvik videregående skoler, Toneheim folkehøgskole og Høgskolen i Innlandet (INN).
- Har spilt ca 1500 forestillinger med trommesirkuset Rubbel & Beat for Rikskonsertene.

Håvard Fossum - saxofon
- Utdannet ved University of Miami og Jazzlinja ved Trøndelag Musikkonservatoorium (NTNU).
- Har jobbet som freelancemusiker og -arrangør siden 1996 i både USA og Norge, og har spilt på en lang rekke TV-sendinger, teaterforestillinger og konserter i inn- og utland.
- Nominert til Spellemannspris for albumet «F.A.Q» med Fossum-Aarum Quartet.
- Spiller bl.a. i Rubber Soul Quartet, The Sinatra Songbook, Lars Erik Gudims Orkester
(LEGO), Prima Vista Social Club, Jens Fossum BASSDETECTOR og Kaba Orchestra.
- Har vært medvirkende som konponist/arrangør og musiker i bl.a. Tommy Dorsey Orchestra, Forsvarets Musikkorps, Jazzakademiet og Det Norske Blåseensemble.

Torbjørn Raae - gitar
- Utdannet ved Norges Musikkhøgskole.
- Freelance musiker, -produsent og -sanger siden 2006.
- Har de siste årene gjort seg bemerket med artister som Heine Totland, Åge Sten Nilsen og Håvard Bakke.
- Er i vår aktuell som musikalsk ansvarlig, gitarist og kapellmester for musikalen We Will Rock You i Oslo Spektrum.

Vegard Moshagen - tangentinstrumenter
- Utdannet ved Høyskolen i Innlandet (INN) og NTNU i Trondheim.
- Freelance musiker, -arrangør -komponist og -orkesterleder siden 1999.
- Jobber først og fremst som jazzpianist med en fot (eller rettere sagt fingre) i mange musikalske sjangere, og er særdeles ettertraktet som pianist, arrangør og orkesterleder, spesielt i Innlandets musikkliv.
- Har bl.a. spilt med John Pål Inderberg, Frode Alnæs, Terje Isungset, Karl Seglem, Frode Nymo og Jo Fougner Skaansar.
- Var i mange år produsent i Peer Gynt-festivalen i Gudbrandsdalen.
- Er daglig leder, lyd- og lystekniker i Moshagen lyd & produksjon.

Per Mathisen - bass
- Utdannet ved Jazzlinja ved Trøndelag Musikkonservatorium (NTNU).
- Har vært freelancemusiker, -komponist og -kapellmester siden 1994.
- Blir ofte referert til som Norges svar på Jaco Pastorius på el-bass og
Niels Henning Ørsted Pedersen på kontrabass.
- Har spilt konserter i 45 land med noen av verdens aller mest kjente jazzmusikere, bl.a. Mike Stern, Alex Acuna, Bill Evans, Antonio Sanchez, Gary Husband, Ulf Wakenius, Gary Novak, Gergo Borlai, Nguyen Le, Ruggero Robin og Keith Carlock.
- Har utgitt 17 kritikerroste album med distribusjon verden over, som kapellmester, musiker og produsent.

Karteswingen er et lite, men dynamisk blandakor som i over 20 år har gått litt utenom de vanligste korsangene. De kan like godt synge rock som folkemusikk. Årets sangsesong står i jazzens tegn, ispedd en evergreen eller to.

Med deres eminente og flotte dirigent Therese Kinzler Eriksen (som ellers gjør stor suksess med Oslo Fagottkor) og pianist Øyvind Sundsvalen, gleder de seg til konsert på Huset 12. mai.

Karteswingen (foto: Tor Stein Brenna)

Rolv Olav Eide Quintet (foto: Tor Stein Brenna)

Rolv Olav Eide Quintet med Ann Beate Solstad Eide - Verdens største quintet (foto: Tor Stein Brenna)

Vegard Moshagen (foto: Per Winston Bøvre)

Rolv Olav Eide (foto: Per Winston Bøvre)

Håvard Fossum (foto: Per Winston Bøvre)

Per Mathisen (foto: Per Winston Bøvre)

Torbjørn Raae (foto: Per Winston Bøvre)

Posted
AuthorHenning Velo
Categories2023

Alle som kjenner Marius Neset vet at han ikke slår seg til ro, men søker stadig nye utløp for sin utrolige kreativitet. Etter å ha jobbet med Marius Neset-kvintetten siden 2014, har han nå satt sammen sin neste kvintett, NEXT. De spilte inn debutalbumet sitt i april 2022.

Marius har de siste årene jobbet mye med store besetninger. Blant annet skrevet bestillingsverk for Bergens Filharmoniske Orkester og Bergen Big Band. Han har mottatt mange priser - spesielt verdt å nevne er Spellemannsprisen 2014, hvor han har vært nominert ytterligere 3 ganger. Han ble også nominert til EDVARD-prisen to år på rad, og til Nordisk Råds Musikkpris.
"Snowmelt", med musikk han skrev for London Sinfonietta, mottok både ECHO Award (tysk Grammy) og Statens Kunstfonds
pris i Danmark. I sin begrunnelse skrev de: "Snowmelt er et fenomenalt album, der musikalsk likevekt går hånd i hånd med det personlige uttrykket og en helt unik formidabel harmonisk, melodisk og rytmisk forståelse.»

Men nå har han også bestemt seg for å prøve ut nye veier med kvintettformatet, med el-bass (for første gang på mange år) samt flygel og keyboard.
For NEXT har han som vanlig håndplukket musikerne ut fra at de skal være både kreative og spennende, men også inneha tekniske og rytmiske ferdigheter for å matche komposisjonene hans.
To av musikerne har faktisk spilt med Marius helt siden 2003, da de møttes i København, nemlig Magnus Hjorth, som siden har gitt ut tre trioplater under eget navn, samarbeidet med musikere som Chris Potter og turnert mye med Snorre Kirks band, og Anton Eger som også har vært trommis i Marius Neset-kvintetten siden det bandet ble dannet i 2011, og enda lenger i Phronesis. Han har nylig gitt ut sin første plate under eget navn, kritikerroste «Æ».
De to andre er engelske og er veldig aktive i flere band. Pianisten Elliot Galvin har gitt ut fire trioplater, og hans soloalbum ble "Månedens album" i The Guardian. I likhet med Marius har han komponert bestillingsverk for London Sinfonietta. Bassist Conor Chaplin har spilt mye med Marius sin «gamle» kvintett, er medlem av Dinosaur og har også spilt med Billy Cobham, Bobo Stenson, Jacob Collier og mange andre.

Besetning:
Marius Neset (NO) – saksofon
Elliot Galvin (UK) – keyboard
Magnus Hjorth (SE) – flygel
Conor Chaplin (UK) – elbass
Anton Eger (SE) – trommer

“One of the most exciting artists in jazz, his discography reveals not only an impressive technician but also a formidable composer who strives for deep originality in his music”.
(Downbeat when selecting him for their ”25 for the future” list of young and upcoming musicians destined to shape the future of Jazz.)

"Nesets musikk er lekende, springende, teknisk komplett og tidvis lyrisk. Marius Neset fra Os har skapt det meste av karrieren sin utenfor Norges grenser. Det er forståelig, med et så eksepsjonelt talent. Desto finere at det drypper på hjemmepublikum av og til. Verdensklasse.
(Nattjazz 2019, av Frode Gjerstrand, BT)

Magnus Hjorth - Elliot Galvin - Conor Chaplin - Anton Eger - Marius Neset (foto: Tore Pettersen)

Marius Neset (foto: Tore Pettersen)

Magnus Hjorth (foto: Tore Pettersen)

Elliot Galvin - Conor Chaplin - Anton Eger (foto: Tore Pettersen)

Magnus Hjorth - Marius Neset (foto: Tore Pettersen)

Magnus Hjorth - Marius Neset - Elliot Galvin - Anton Eger - Conor Chaplin (foto: Tore Pettersen)

Posted
AuthorHenning Velo
Categories2023

Everybody Loves Angels er en varm, rolig og fredelig plate og liveopptreden på flygel. Bestående av popklassikere fra 60/70-tallet i nye arrangementer, stykker av klassisk musikk og eget materiale.
Repertoaret inneholder sanger fra Bob Dylan, Simon & Garfunkel, Beatles, Cat Stevens, Jimi Hendrix, Rolling Stones, Johann Sebastian Bach og melodier fra den unge popstjernen Bruno Mars.
En elegant, fullt akustisk måte å ha en god kveld ute i høst- og vintersesongen.

Det er svært få musikere som er i stand til å gjøre stillheten så hørbart levende som Bugge Wesseltoft, spesielt i hans solo-piano-innspillinger. I tjue år har den mest suksessrike av disse, "It's Snowing On My Piano" vært verdsatt som et fristed for vinterlig stillhet og kontemplasjon. Det er et klassisk album. Lyttere over hele Europa har gitt den en fast plass i livet. Så nå har Bugge Wesseltoft returnert til det opprinnelige konseptet av "Snowing" i "Everybody Loves Angels".

Lofotøyene med Lofotkatedralen spesielt, der albumet ble innspilt, har en spesiell betydning for Wesseltoft: "Med årene", sier han, "har naturen blitt en stadig viktigere inspirasjonskilde for meg. På dette stedet er det øyeblikk hvor jeg opplever følelsen av å være en del av noe mye større. Det var ikke noe sted som kunne føles mer naturlig for denne innspillingen enn Lofoten. Området er vakkert, men også barskt. Det samme er livet her, akkurat som det var for min oldefar som ble født her. Å gjøre et opptak i den utrolige Lofotkatedralen samlet alle disse tingene for meg."

Bugge Wesseltoft - piano/synth
Sanskriti Shresta - tablas

Bugge Wesseltoft (foto: Tore Pettersen)

Sanskriti Shresta (foto: Tore Pettersen)

Bugge Wesseltoft (foto: Tore Pettersen)

Sanskriti Shresta (foto: Tore Pettersen)

Bugge Wesseltoft (foto: Tore Pettersen)

Posted
AuthorHenning Velo
Categories2023

Cecilie Grundt studerte ved Jazzlinja, NTNU i Trondheim (2015-2018). Hun har siden turnert med egen kvartett og kvintett i Norge og i utlandet. Cecilie Grundt har gitt ut to plater i eget navn, Contemporary Old School (2019) og Order and Chaos (2020). Hun ble introdusert som en av morgendagens jazzstjerner på Kongsberg Jazzfestival i 2019. I 2020 ble hun utvalgt til showcase på BMW Welt Jazz Award i München. I 2021 ble hun invitert til å spille med Alternatilla All-Woman Jazz Band under Alternatilla Jazz Festival på Mallorca, et band bestående av kvinnelige musikere fra seks ulike land i Europa.

Hennes første album Contemporary Old School ble gitt ut på AMP Music & Records i juni 2019, og fikk svært positiv respons blant annet fra Downbeat, som skrev "Cecilie Grundt's eklektiske arrangementer tilbyr en smak av Norges innovative jazzscene", og Tor Hammerø, med utsagnet "Cecilie Grundt har noe helt spesielt som komponist, bandleder og solist".

Det andre albumet Order and Chaos ble gitt ut på AMP Music & Records i juli 2020. Albumet fikk utmerkede anmeldelser, blant annet fra Jazz Journal, som skrev "Overlegen moderne jazz fra saksofonisten, som gjør sin andre opptreden som leder på CD", og Tor Hammerø, som sa "Et band og et uttrykk som slo meg umiddelbart under første gjennomhøring av Order and Chaos var Eastern Rebellion, med enten George Coleman eller Clifford Jordan som saksofonist. Siden det alltid har vært et favorittband hos meg, er ikke det noe lite godkjentstempel."

Cecilie Grundt har samarbeidet med en rekke band som Trondheim Jazzorkester & Come Shine, Alternatilla All-Woman Jazz Band, Starlight Big Band, ØyvindLAND, Cosmic Swing Orchestra og Bjergsted Jazz Ensemble.

Cecilie Grundt Quartet:
Cecilie Grundt - saksofon | Vigleik Storaas - piano | David Andersson - bass | Frederik Villmow – trommer

David Andersson - Cecilie Grundt - Frederik Villmow (foto: Henning Velo)

Vigleik Storaas (foto: Henning Velo)

Frederik Villmow (foto: Henning Velo)

Cecilie Grundt - David Andersson (foto: Henning Velo)

Vigleik Storaas (foto: Henning Velo)

Frederik Villmow (foto: Henning Velo)

Cecilie Grundt - David Andersson (foto: Henning Velo)

Posted
AuthorHenning Velo
Categories2023

Emilie Lidsheim er en norsk viseartist og fiolinist. Musikken hennes omfavner en moderne visestil med innslag av jazz, pop og verdensmusikk. Med sine norske og lyriske tekster tar hun opp temaer om det nære og om større samfunnstemaer, med klimakamp og forskjeller i samfunnet som fanesaker. Høsten 2020 ga hun ut sin debutplate GAP produsert av Morten Qvenild og utgitt på Øra Fonogram.

I tillegg til hennes solokarriere har hun siden våren 2017 spilt med a-ha og deltok på deres akustiske innspilling (MTV unplugged), deres påfølgende akustiske turné i 2018 og deres elektriske sommerturné i 2018. Emilie er også medlem av den allsidige stryketrioen LEO (med Madeleine Ossum og Tove Erikstad) og det zanzibariske jazzbandet Matona’s Afdhal Group hvor hun synger og spiller den øst-afrikanske musikktradisjonen; Taarab. Emilie Lidsheim har en klassisk bakgrunn med utdannelse fra Barratt Due Musikkinstitutt og Norges musikkhøgskole. Hun er medlem av og var med å starte det klassiske kammerorkesteret Ensemble Allegria og har ellers jobbet med bl.a. No 4, Odd Nordstoga, Magne Furuholmen, Ary, Javid Afsari, Oslofilharmonien, Det Norske Solistkor og Det Norske Kammerorkester.

Lidsheim har med seg Stian Egeland Andersen på kontrabass og Ivar Myrset Asheim på trommer.

Fra pressen:

«Lidsheim fremstår med både klar identitet og kunstnerisk og ideologisk våkenhet i sitt eget, tekstorienterte materiale.» - AUDUN VINGER, DN

«Moderne visepop med overbevisning» - AUDUN VINGER, DN

“Hendes musikalitet og lyriske sans er evident. Hendes sans for at skabe noget enkelt og smukt på baggrund af tunge og mørke udsigter udsøgt.” — IVAN ROD (DK)

“Emilie Lidsheim beveger seg fritt mellom sjangre på sitt debutalbum, og skaper med det sitt eget, personlige uttrykk” — UNIVERSITAS

“et flott og kreativt album” — KARL ERIK SYLTHE, AUDIOPHILE

Ivar Myrset - Emilie Lidsheim - Stian Egeland Andersen (foto: Kari Andersson)

Emilie Lidsheim - Stian Egeland Andersen (foto: Kari Andersson)

Stian Egeland Andersen - Emilie Lidsheim (foto: Kari Andersson)

Ivar Myrset - Emilie Lidsheim - Stian Egeland Andersen (foto: Kari Andersson)

Posted
AuthorHenning Velo
Categories2023