THE SINATRA SONGBOOK - VOKALJAZZ MED STIL

INGAR KRISTIANSEN - vokal
KASPER VÆRNES* - tenorsax
ECKHARD BAUR - trompet
MAGNE ARNESEN - piano
STIG HVALRYG - kontrabass
TORSTEIN ELLINGSEN - trommer

The Sinatra Songbook er et hardtswingende jazzband med forkjærlighet til det beste av amerikansk underholdningsmusikk fra det forrige århundre.

Med crooneren Ingar Kristiansen i front er de kjent for å alltid levere utadvendte og inkluderende konserter som man blir i godt humør av.

Ensemblet er sterkt inspirert av de store jazzsangerne fra 40-, 50- og 60-tallet, som f.eks Sammy Davis jr., Billy Holiday, Bobby Darin, Sarah Vaughan, Mel Tormé, Ella Fitzgerald, Dean Martin, Nancy Wilson og selvfølgelig Francis Albert Sinatra. Men i stedet for å imitere har de tilpasset og arrangert om musikken til å få et mer jazzete og moderne uttrykk i egen stil. De har også skrevet egne låter som er tro mot tradisjonen.

The Sinatra Songbook har turnert landet på kryss og tvers en rekke ganger, hvor de har spilt på jazzklubber, i kulturhus og på festivaler. I tillegg har de hatt flere tv-opptredener, bl.a en helaftens konsert med Kringkastingsorkesteret.

Bandet har sluppet tre kritikerroste album «The Sinatra Songbook», «Urban Breeze» og «Let There Be Love».

* Vikar for Håvard Fossum

Ingar Kristiansen (foto: Per Winston Bøvre)

Eckhard Baur (foto: Per Winston Bøvre)

Kasper Værnes (foto: Per Winston Bøvre)

Magne Arnesen (foto: Per Winston Bøvre)

Torstein Ellingsen (foto: Per Winston Bøvre)

Stig Hvalryg (foto Per Winston Bøvre)

The Sinatra Songbook (foto: Per Winston Bøvre)

Posted
AuthorHenning Velo
Categories2024

Ella Meets Django!

Vokalisten Ella Fitzgerald og gitaristen Django Reinhardt møttes aldri, fordi de bodde i ulike deler av verden. De leverte imidlertid begge fantastisk jazzmusikk som har gått inn i musikkhistorien på hvert sitt særegne vis. De tolket også mange av de samme standardlåtene. «Ella meets Django» gir oss svaret på hvordan et møte mellom disse to mestrene kunne ha utartet seg kunstnerisk og musikalsk – med etablerte musikere fra den norske jazzscenen:

- Majken Christiansen: vokal

- Gildas Le Pape: gitar

- Magne Føreland: gitar

- Svein Aarbostad: kontrabass

Svein Aarbostad - Magne Føreland - Majken Christiansen - Gildas Le Pape (foto: Per Winston Bøvre)

Gildas Le Pape (foto: Per Winston Bøvre)

Magne Føreland (foto: Per Winston Bøvre)

Svein Aarbostad (foto: Per Winston Bøvre)

Majken Christiansen (foto: Per Winston Bøvre)

Svein Aarbostad - Magne Føreland - Majken Christiansen - Gildas Le Pape (foto: Per Winston Bøvre)

Posted
AuthorHenning Velo
Categories2024

«Kristin Asbjørnsen har laga et lite mesterverk - sånn oppleves det og sånn er det.» (Nettavisen 6/6)

Kristin Asbjørnsen - vokal
Olav Torget - gitar & vokal
Eivind Aarset - gitar & elektronikk
Wetle Holte - perk & dulcimer
Asle Karstad - lyddesign

Kristin Asbjørnsen slapp nylig sitt nye soloalbum Hjemveier, og har allerede høstet strålende omtaler i Norge og Tyskland. Dette er Kristins første norskspråklige album og markerer hennes første utgivelse på Kirkelig Kulturverksted.

Kristin har skrevet tekst og musikk, der sangene kretser rundt løsrivelse og tilhørighet. De bærer i seg en etterklang, av undring og anerkjennelse av livets erfaringer. Den nære tonen i sangene åpner for det allmennmenneskelige, om å være hjem for hverandre.

Med sterk meloditeft og poetisk lyrikk veves stemmer, rike gitarverdener, piano og calabass i lysende, sildrende lydlandskap, med stillferdig intensitet og kraft. Sangene henter impulser fra visesangtradisjoner, kontemplativ, nordisk jazz og vestafrikansk mandinka, båret frem av det spesielle nærværet i Kristins sang.

Kristin er en av de mest originale og kritikerroste stemmer i norsk musikk gjennom de siste 30 år. Hennes kunstneriske uttrykk har høstet overveldende respons, gjennom en rekke albumutgivelser og mangeårig internasjonal konsertvirksomhet. Kristin vil også fremføre enkelte personlige tolkninger av afroamerikanske spirituals denne kvelden.

Det er alltid en stor opplevelse å høre Kristin på scenen og det er duket for en unik konsertopplevelse med Kristins ensemble; i gitarist-mestermøte med Olav Torget og Eivind Aarset og eminente Wetle Holte (perk & dulcimer).

Sagt om de nye sangene:

"Noen få ganger er musikk så sterk og personlig at det setter spor som jeg er ganske sikker på blir varige. Slik er det nå sammen med Kristin Asbjørnsens fantastiske univers.» (Nettavisen 6/6 )

«Kristin Asbjørnsen får det til å sitre langt inni sjela» (Vårt Land)

«Hjemveier er et gripende album med et vidunderlig lydlandskap, enestående klarhet og vakkerfargerikdom. Vær så snill, mer av dette!» (AUDIO&Stereoplay, Månedens lydtips)

«Kristin på norsk er svært vellukka» (Dag & Tid)

«En svært fin start på et nytt kapittel for en av norsk musikks fremste stemmer." (Dagsavisen 5/6 om sangen Godt å komme hjem)

“Kristin Asbjørnsen har nok en gang fortryllet oss med sin musikk.” (Jazz-Fun.de)

"Et dyptpløyende og klanglig rikt album" (InMusic2000.de)

"..musikk med et sterkt lyrisk fokus som utstråler ro med sitt delikate og svært tiltalende uttrykk."(Musikansich.de)

Mer om Kristin Asbjørnsen:

Kristins medvirket med hovedlåta «Believing» i Bent Hamers kritikerroste film The Middle Man (Cananda/Norge), utgitt via fransknorske Global Sonics. Kristins Traces Of You album (2018) høstet strålende mottagelse, og ble etterfulgt av en rekke konserter i Norge, Tyskland, Italia og Spania. ”I’ll Meet You In The Morning” (Universal/Emarcy 2013) videreførte hennes mangeårige arbeid med afroamerikanske spirituals. Prisbelønte ”The Night Shines Like The Day” kom i 2009 og hennes to soloalbum ”Wayfaring Stranger – A Spiritual Songbook” 2006 (solgte til Platina) og ”Factotum” (Soundtrack - Charles Bukowski/Bent Hamer), markerte for alvor hennes virke som sanger og låtskriver internasjonalt. Kristin var tidligere sentral i ensemblene Krøyt, Dadafon og Kvitretten. I 30 år har Kristin konsertert med pianist Tord Gustavsen og utviklet konsertforestillinger med forfatter Hanne Ørstavik. Hun har flere ganger samarbeidet med sørafrikanske Ladysmith Black Mambazo, maliske Rokia Traore og pianist Ketil Bjørstad, og har vunnet Spellemannspriser, Alarmpris, Edvardpris, Kanonpris og Franske Mondomix-Babel Med Award for sin musikk. I 2018 mottok Kristin Thorbjørn Egners Kardemommestipend (Nopa) for sitt virke. Kristin er bl.a utdannet fra jazzlinja ved Trøndelag Musikk-konservatorium.

Kristin og Olav Torget har utviklet et tett kammerspill gjennom 15 års musikalsk samarbeid. Gitarspillet til Olav er i særklasse, hans uttrykk er blant annet utviklet gjennom mangeårig fordypning i sør- og vestafrikanske musikktradisjoner. Hans solo-album "Suburban Jive" 2007 høstet strålende omtaler, og trioutgivelsen med Áššu (med Ulla Pirttijärvi/Harald Skullerud) mottok Tyske Musikkritikeres Musikkpris i 2019. Olav har markert seg som musikkprodusent for artister som Diom de Kossa, Becaye Aw, Queendom, Mattis Kleppen, Steinar Ofsdal mm. Han har utgitt albumet Tilé, i trio med Øyonn Groven Myhre og Sidike Camera.

Eivind Aarsets gitarspill og album «Électronique Noire» fikk New York Times til å skrive «et av tidenes beste post-Miles elektriske jazzalbum». Eivind vant nylig Buddyprisen – og har høstet strålende mottagelse for sitt siste album «Phantasmagoria, or A different kind of journey». Han startet karrieren med tung rock før Miles, Weather Report og ECM-soundet dro ham i nye retninger. Han gjenoppfant jazzen med Nils Petter Molværes «Khmer» og Bugge Wesseltoft; han turnerer med eget band og har samarbeidet med bla Jon Hassel, David Sylvian, Jan Garbarek, Paolo Fresu, Mike Manieri, Arild Andersen, Dhafer Youssefog Django Bates

Kristin Asbjørnsen (foto: Per Winston Bøvre)

Olav Torget (foto: Per Winston Bøvre)

Eivind Aarset (foto: Per Winston Bøvre)

Wetle Holte (foto: Per Winston Bøvre)

Olav Torget - Kristin Asbjørnsen - Wetle Holte - Eivind Aarset (foto: Per Winston Bøvre)

Posted
AuthorHenning Velo
Categories2024

VED PORTEN TIL STILLHETENS SKOG

Kunstneren og forfatteren Lars Elling og musikeren Stian Carstensen har laget en musikalsk forestilling om vennskap og kunstnerskap, genialitet og galskap, tristhet, estetikk og musikkens helbredende kraft. Lars Elling fulgte hele tilblivelsen av vennen Stian Carstensens dobbeltalbum og foreløpige mesterverk Musical Sanatorium. Boken «Ved porten til stillhetens skog», som er grunnlaget for denne forestillingen, handler om veien til det ferdige verket. Det er en historie om en kreativ prosess, men samtidig en løpende kommentar til vennen og komponistens mentale sammenbrudd og påfølgende bedring gjennom musikken. Det er en forestilling som ikke lar noen uberørt– En fortelling om vennskap, kunsten og den ulydige hjernen.

Dobbeltalbumet Musical Sanatorium er det musikalske geniet Stian Carstensens foreløpige hovedverk, og samtidig er det en løpende kommentar til komponistens mentale sammenbrudd og påfølgende tilfriskning gjennom musikken. Lars Elling har stått tett på opphavsmannen og alt han opplevde i tiden det tok å fullføre verket.

I sin nye bok “Ved porten til stillhetens skog” forteller Lars Elling om tilblivelsen av dette verket, om livsfarlige nedturer og forsiktige oppturer, om spillejobber og utstillinger, knall og fall, og om plikten til å rose de aller beste. Elling beveger seg uanstrengt og velformulert mellom høyt og lavt i dette portrettet av en venn i nød. Det handler om vennskap og kunstnerskap, genialitet og galskap, sorg, estetikk og musikkens helende kraft.

Det blir opplesning fra boka og live musikk ved Stian Carstensen, samt en minikonsert av Stian Carstensen mot slutten.

Arrangementet er et samarbeidsprosjekt mellom Hadeland Jazzforum, Hadeland Litteraturforum og Gran Kunstforening.

Lars Elling (f. 1966) er billedkunstner, utdannet ved Kunsthøgskolen i Bergen. Han stiller ut i New York, Berlin og Oslo og er innkjøpt av bl.a. Nasjonalmuseet og Kulturrådet. Som bokillustratør har han vunnet Deutscher Jugendliteraturpreis, Kulturdepartementets barnebokpris og gull i Årets vakreste bøker. Hans første roman, Fyrstene av Finntjern (2022), fikk glitrende mottakelse og er solgt til en rekke land for oversettelse. Ved porten til stillhetens skog. En fortelling om vennskap, kunsten og den ulydige hjernen (2024) er hans første essaybok og er et portrett av en venn.

Lars Elling - Stian Carstensen (foto: Per Winston Bøvre)

Lars Elling - Stian Carstensen (foto: Per Winston Bøvre)

Stian Carstensen (foto: Per Winston Bøvre)

Lars Elling (foto: Per Winston Bøvre)

Lars Elling - Stian Carstensen (foto: Per Winston Bøvre)

Posted
AuthorHenning Velo
Categories2024

Tangentmann Arne Martinussen og strengedanser Vidar Løvstad er godvenner med tekstformidler Stein Buan. Disse søndre hadelendinger kommer til et unikt møte i jazzklubben fredag 30. august.

Buan har tenkt at programmet bør hete: «Kanskje ikke helt jazz, men svært nær», men den ideen er forlatt. Programmet blir jazz så det holder. Opp og i mente, og i potent potens.

Martinussen og Løvstad legger klang og melodi til Buans tekster. Mye er forberedt og arrangert, mye blir improvisasjon, akkurat slik det høver seg i en jazzklubb.

Publikum får møte tre ulike utøvere i samtale. Ingen har snakka samtalen før. Og aldri skal den gjentas, og dermed blir den unik. Ferdig snakka liksom.

Med i koret deltar også Pablo Neruda, Dylan Thomas, Bob Dylan, Leonard Cohen, Hans Børli (så klart) og kanskje Dan Andersson. Trulig vil også Chuck Berry gi sitt besyv med. (Men det betinger at Buan finner ut hva «gi sitt besyv» betyr.)

Det er Buans hensikt at folk skal le. Den som ikke ler, må betale dobbelt. God humor er som kjent gravalvorlig.

(Buan har gjesta Jazzklubben før, i 2006. Også da var Løvstad med. Programmet het «Popmusikken i Gerhardsenlandet», og var en helaftens orgie i 60-tallets Kinks, Spencer Davies og Vidar Sandbeck, kombinert med litterære utskeielser innkjøpt av Kulturrådet (Buan fikk 40 000 og har siden da vært en velstående kar.) Kvelden ble en suksess, og enda bedre gikk det på Banknatta under Litteraturfestivalen på Lillehammer. Beste Banknatta noensinne sa festivalsjefen.)

På konserten fredag blir det også et ungt oppvarmingsband: Dry Powder.

Bandet består av Vemund Martinius Solheim (17) på piano, Erik Ruden-Grinaker (16), bass, Martin Støen Rehnstrøm (18), trommer, Johanne Hellum Grønberg (18), sang og Marte Wilhelmsen Engensbakken (18), sang.

- Vi kommer alle fra Brandbu/Gran og øver i en kontainer på Granvang hver torsdag. På denne konserten skal vi spille noen spennende poplåter fra vårt repertoar, forteller gruppa.

Dry Powder (foto: Andrea Hvattum)

Stein Buan (foto: Andrea Hvattum)

Vidar Løvstad (foto: Andrea Hvattum)

Arne Martinussen (foto: Andrea Hvattum)

Posted
AuthorHenning Velo
Categories2024

Multiinstrumentalist Harald Lassens er en av profilene i norsk nå-jazz og har virkelig fått fotfeste med sine to siste bejublede album og ikke minst liveopptredener.
«Haralds musikk er jazz, men jazz med en annen form og farge. Musikk som bare kan komme fra et fritt og åpent sinn», skrev internasjonal musikkpresse da det Spellemannsnominerte albumet Human Samling kom i 2020.
Nå er han tilbake med et nyoppusset band og snakkis-albumet Balans hvor vi møter en improvisatør og låtsnekker som inviterer lyttere og medmusikanter til å romstere i det han har skapt og en kunstner som har forstått at den eneste gyldige smaken er den personlige.
Sammen med en herlig og dypt sjelfull gjeng sentrerer Lassen musikken rundt sine medrivende låter og tar lytteren med på forløsende eventyr. Jordet og atmosfærisk på en gang. Stort alvor og lure smil!

Utover sine røtter i norsk jazz kjenner vi også Harald Lassen fra samarbeid med Sondre Lerche, No. 4 og Susanna Wallumrød, blant mange mange andre. Med seg har han musikere som setter sitt preg på artister som Fieh og Daniella Reyes.

Harald Lassen – saxofon, fløyte, piano
Solveig Wang – synth
Sander Eriksen Nordahl – gitar
Stian Andersen – elbass
Tore Flatjord – trommer

Harald Lassen - Sander Eriksen Nordahl - Stian Andersen - Tore Flatjord - Solveig Wang (foto: Per Winston Bøvre)

Harald Lassen (foto: Per Winston Bøvre)

Sander Eriksen Nordahl (foto: Per Winston Bøvre)

Solveig Wang (foto: Per Winston Bøvre)

Stian Andersen (foto: Per Winston Bøvre)

Tore Flatjord (foto: Per Winston Bøvre)

Posted
AuthorHenning Velo
Categories2024

Den 22.oktober 2022 slapp Jon og Marte Eberson albumet ¨Between two worlds¨. Dette er oppfølgeren til deres forrige album «Empathy» som kom ut i 2018.

Det var pandemien som ga støtet til innspillingen. Da Norge ble nærmest nedstengt, stanset også det meste av kunstnerisk og kulturell aktivitet. Marte var en av de som ble rammet av den dystre situasjonen. Isteden for å sitte med henda i fanget, foreslo Jon at han og Marte skulle gå i studie og lage ny musikk. Det ble en forløsende kreativ reise.

Her utviklet de tendensene fra Empathy, med vekt på det instrumentale. I tillegg til duoen er Aksel Skalstad med på trommer. Resultatet er ”Between Two Worlds”, et musikalsk lydbilde der det rå møter det sårbare, det drømmende møter det dynamiske.

Samlet sett har de erfaringer fra svært mange sjangre innen jazz, pop og rock. Jon har spilt alt fra standardlåter, via frijazz, til rock. Han har ledet så forskjellige band som Jazzpunkensemblet til den legendariske Jon Eberson Group, der han sammen med Sidsel Endresen toppet de norske hitlistene.

Marte bringer også med seg erfaring fra ulike sjangre. Hun har reist verden rundt som medlem i popbandet Highasakite. De siste årene har hun vist solid at hun står på egne bein. Hun har bandet Löv, med Øystein Skar og Martin Halla. Hun har spilt duokonserter under Molde-jazz og på årets Øya-festival med Ane Brun. De siste årene har hun spilt mye med gitarist Hedvig Mollestad, blant annet i verket «Ekhidna», som fikk Spellemannpris i år. Nå er hun aktuell i samarbeidet med faren.

Albumets tittel, «Between Two Worlds» reflekterer tanker og assosiasjoner som handler om å dukke ned under overflaten; inspirert av alt fra konkrete drømmer til hvordan underbevisstheten jobber. Drømmer man eller er man våken? Så jeg virkelig det, eller var det bare i fantasien?

Titler fra albumet, som for eksempel «Dream walking», «Reverie» og «Dancing With The Big Fish» er eksempler på det.
Forventningene til det nye albumet er store. To singler er allerede sluppet, med sterke anmeldelser som resultat.

Arild Rønsen i Puls skriver blant annet: ”Strange Highway er komponert av far og datter. Full guffe! Marte spiller som om hun var Joe Zawinul, Keith Jarret og Chick Corea – i en og samme musiker! Og Jon som en miks av Billy Gibbons, Jimmy Page og John McLaughlin!”

NOW'S THE TIME skriver om det de kaller ”Ebersons forrykende hårete nye single ”Strange Highway” og mener at Ebers tydeligvis har nok bensin på tanken, med god energitilførsel fra Marte Eberson som nå ikke lenger trenger å savne gamlebandet Highasakite – hun gjør mer enn nok spennende ting på egenhånd.”

Anmelderen i Nordic Music Review omtaler allround-musikere som er like komfortabel i forskjellige musikalske stilarter, og mener at Marte uten tvil er ”Nordic Queen” i den sjangeren. Han skriver videre om singelen Wounded Wolf: ”Hva jeg virkelig liker, er det unike i Ebersons lydbilde; du hører ikke mye av dette nå til dags. Hva er det, jazzprog? En ny sjanger i seg selv – Jazzerson?”

Jon Eberson – gitar
Marte Eberson – keyboards
Axel Skalstad – trommer

All musikk er laget av Marte og Jon Eberson

Jon Eberson (foto: Per Winston Bøvre)

Marte Eberson (foto: Per Winston Bøvre)

Axel Skalstad (foto: Per Winston Bøvre)

Axel Skalstad - Jon Eberson (foto: Per Winston Bøvre)

Marte Eberson (foto: Per Winston Bøvre)

Eberson Trio (foto: Per Winston Bøvre)

Posted
AuthorHenning Velo
Categories2024

The Source er: Øyvind Brække - trombone, Trygve Seim - saksofoner, Mats Eilertsen -bass og Per Oddvar Johansen - trommer

Litt historie: The Source er en kvartett med lang fartstid. Faktisk startet bandet opp allerede I 1993, med utgangspunkt i besetningen Øyvind Brække, Trygve Seim, Ingebrigt Haaker Flaten, bass og Per Oddvar Johansen, trommer. Alle studerte ved jazzlinja ved konservatoriet i Trondheim på den tiden. I 1996 overtok Finn Guttormsen bassrollen, mens dagens besetning med Mats Eilertsen som bassist har vært konstant siden 2004.

Bandet laget i begynnelsen mye musikk av Ornette Coleman, men også den nordiske sounden, - spesielt da representert ved Jan Garbareks 70-talls trio Triptykon med Edward Wesala var også viktig, i likhet med annen 60 talls-jazz, som Miles Davis`60-talls-kvintett, Mingus, Monk, Ayler og David Murray. Bandet utviklet fort en egen måte å forholde seg fritt med utgangspunkt i eget låtmateriale, og de siste årene har bandet faktisk gått på scenen uten settlister, og dermed formet konserten spontant!

I løpet av sin lange historie har The Source utgitt 8 album , derav 2
utgivelser på ECM: “The Source and Different Cikadas” fra 2002 og “The Source” fra 2006: Bandets første utgivelse var Olemanns Kornett fra 1994. Allerede da hadde bandet staket ut en kurs med en blanding av frijazz, rock og klassiske elementer.

Bandet turnerte hyppig i årene 1993-1995 i Norge og på kontinentet. Etterhvert, på slutten av 90- tallet, og utover på 2000–tallet ble musikerne også inspirert av orientalsk/arabisk musikk, gjennom de spektakulære julekonsertene med bl. a. egyptiske Fathy Salama`s orkester og raïsangeren Cheb Hocine, backing-storband og Forsvarets Musikk. Fra 2007 ble det indiske bandet Shankara; med Jai Shankar og Rohini Sahajpal og sangeren Sunanda Sharma i spissen, også sentrale på disse konsertene. Attpåtil har vi også inkludert den egyptiske derwish-danseren Raed AbdElghany på disse showene i de senere år.

I årene 2007-2013 lagde vi også en sommervariant av dette, med
tilsvarende artister, med utgivelsen «The Source: of Summer» (Grappa) fra 2013 som høydepunkt. De siste 10 årene har bandet som kvartett vært mest å høre på ulike festivaler i Norge og Europa - og hovedvirksomheten har dreiet seg rundt de spektakulære julekonsertene - som ofte kan inkludere opp mot 20 gjesteartister!
Fra det store og orkestrale vokste det derfor frem et behov for å komme tilbake til kjernen og det «lille kvartettformatet vi startet med. The Source har derfor siden høsten 2019-trappet opp turnévirksomheten som kvartett. I 2019 kikk vi i stand to studioprosjekter som ren kvartett: Den første var en innspilling av lydsporet for dokumentaren «Sorry brødre, det ble meg», initiert av og produsert av Elsa Kvamme. Senere det året reiste bandet til Hallibakken Lydstudio på Nesbyen for innspilling for et nytt kvartettalbum med hovedsakelig nytt materiale skrevet av alle bandets medlemmer! Platen ble utgitt oktober 2021 på Odin/Grappa med tittelen: « ... but swinging doesn t ́bend them down to stay».

Bandet turnerte Østlandet på vårparten i 2022 og deltok på Moldejazz, mens i 30-årsjubileumsåret 2023 gjennomførte vi tilsammen 25 konserter over hele landet og i utlandet, med 3 julekonserter som tradisjonsrik avslutning på et forrykende år!

I 2024 reiser vi ut på turne i april i Mellom-Europa, Østlandet og i Sør-Norge, og i skrivende stund med 5 konserter allerede booket i Basel,Sveits, 9/4-10/4, Hadeland Jazzforum 19/4, Tynset Jazzforum ,20/4, samt i Arendal 25/4.

Våre konserter tar utgangspunkt i vårt siste album, men materiale fra tidligere utgivelser dukker også opp, foruten nyheter fra det siste halvåret.

The Source, på konsert anno 2024 vil reflektere alle de ulike tingene bandet har gjort opp gjennom historien, fra jazz - via folk, til arabisk
musikk og til ... Ja, hvem vet hva?

Trygve Seim (foto: Per Winston Bøvre)

Mats Eilertsen (foto: Per Winston Bøvre)

Øyvind Brække (foto: Per Winston Bøvre)

Per Oddvar Johansen (foto: Per Winston Bøvre)

The Source (foto: Per Winston Bøvre)

Posted
AuthorHenning Velo
Categories2024

Ellen Andrea Wang og Andreas Ulvo sitt prosjekt "Mjøsdøs" er musikk inspirert av Norges største innsjø Mjøsa, ettersom begge har bosatt seg i Mjøsområdet. Dette reflekteres i vakker og stemningsfull musikk med vokal, kontrabass, flygel og elektronikk med musikk signert av både Wang og Ulvo.

To av Norges mest markerte jazzmusikere feirer 10 års samarbeid med dette prosjektet, hvor de utforsker de mer kontemplative sidene ved musikken.

Ellen Andrea Wang – kontrabass, vokal

Andreas Ulvo – tangenter, elektronikk

Andreas Ulvo - Ellen Andrea Wang (foto: Per Winston Bøvre)

Ellen Andrea Wang (foto: Per Winston Bøvre)

Andreas Ulvo (foto: Per Winston Bøvre)

Ellen Andrea Wang (foto: Per Winston Bøvre)

Andreas Ulvo (foto: Per Winston Bøvre)

Andreas Ulvo - Ellen Andrea Wang (foto: Per Winston Bøvre)

Posted
AuthorHenning Velo
Categories2024

Per “BASS VIKING” Mathisen har satt sammen denne “powerhouse” trioen, med den franske stjerne-gitaristen, Nguyen Le og den fabelaktige Audun Kleive på trommer.

Dette bandet er et stjernelag som presenterer musikk som spenner fra lyriske akustiske landskap til høyspent-rocka og funky jazz. Alle 3 er individuelle virtuoser med ekstreme evner på sine instrumenter og samspillet er tett og eksplosivt.

Per “BASS VIKING” Mathisen - Kontrabass og elektrisk bassist. Født inn i Norges mest kjente musikalske familie, ofte omtalt som Norges svar på Niels Henning Ørsted Pedersen på kontrabass og Jaco Pastorius på el.bass. Har opptrådt i hele 45 forskjellige land verden over og gitt ut hele 17 CD-er under eget navn, som leder, komponist og/eller produsent. Spilt og spiller jevnlig med noen av verdens aller mest kjente jazz musikere, for å nevne noen: Alex Acuna, Mike Stern, Gary Husband, Jerry Donohue, Hiram Bullock, Terje Rypdal, Terri Lyne Carrington, Bill Bruford, Bill Evans, Geri Allen, Adam Nussbaum, Keith Carlock, Maria Schneider.

Nguyen Le - Plateartist, komponist, arrangør, er Frankrikes mest kjente gitarist verden over. Gitt ut 16 CD-er i eget navn og spilt med superstjerner som: Herbie Hancock, John Scofield, Maria Schneider, Matt Garrison, Peter Erskine. Mottatt mange prestisjetunge priser for sitt arbeid.

Audun Kleive - Plateartist, komponist, produsent, er norges aller mest kjente, nålevende, trommeslager. Har medvirket på en endesløs rekke plateutgivelser og turnert med storheter som Terje Rypdal, Jøkleba, Charles Loyd, Marilyn Mazur. Mottok norges høyeste jazz utmerkelse, “Buddy prisen”, i 2018.

Per Mathisen (foto: Tore Pettersen)

Nguyen Le (foto: Tore Pettersen)

Nguyen Le - Audun Kleive (foto: Tore Pettersen)

Audun Kleive - Per Mathisen (foto: Tore Pettersen)

Nguyen Le - Audun Kleive (foto: Tore Pettersen)

Nguyen Le - Audun Kleive (foto: Tore Pettersen)

Nguyen Le - Audun Kleive - Per Mathisen (foto: Tore Pettersen)

Posted
AuthorHenning Velo
Categories2024

Torbjørn Sletta Jacobsen Kvintett (TSJAK)
TSJAK oppsto da saxofonist, komponist og bandleder Torbjørn Sletta Jacobsen ville lage et album med låter han hadde skrevet gjennom de foregående tiårene. Plata «Time Layers» fikk strålende anmeldelser i mange av landets store aviser, blant annet Dagsavisen, Dagbladet, GD.no og Jazznytt.

«En liten perle av en plate!», sa Jan Granlie i Jazznytt.
«’Time Layers’ markerer seg med ein både klassisk, moderne og iøynefallende musikk», hevdet Roald Helgheim i Dagsavisen

Senere kom oppfølgeren «Biting Tails», også den høstet gode anmeldelser i både inn- og utland. Etter en litt lang pause er bandet nå i gang med forarbeidet til album nummer 3, som er planlagt utgitt våren 2023. Her blir det flere komposisjoner av Torbjørn Sletta Jacobsen, og det nye materialet presenteres på flere konserter i løpet av våren. Med seg har han velkjente musikere av svært høyt kaliber.

TSJAK består av:

Torbjørn Sletta Jacobsen - altsax, sopransax
Gunnar Halle - trompet
Espen Eriksen - piano
Audun Ellingsen - bass
Knut Finsrud - trommer

Torbjørn Sletta Jacobsen - Audun Ellingsen - Gunnar Halle (foto: Henning Velo)

Audun Ellingsen (foto: Henning Velo)

Espen Eriksen (foto: Henning Velo)

Knut Finsrud (foto: Henning Velo)

Posted
AuthorHenning Velo
Categories2024