Hanna Paulsberg Concept runder 10 år og feirer med jubileumskonserter.

Fra Dagbladet, juli 2011:
«Saksofonist og låtskriver Hanna Paulsberg hadde med seg Oscar Grönberg (el-piano), Trygve Waldemar Fiske (bass) og Hans Hulbækmo (trommer), og under en bra besøkt gratiskonsert på den nye Lysthusscenen viste kvartetten betydelige ferdigheter i et modernistisk, melodibasert repertoar med god plass til både intrikate melodiforløp og riff og groover i høyt tempo. (….) Både hun og de tre andre musikerne i kvartetten skåret høyt på god instrumentbeherskelse og ungdommelig fryktløshet i optimistisk forening.» Utekonserten med det fortsatt ferske Hanna Paulsberg Concept på Kongsberg Jazzfestival i 2011 var mitt første møte med bandet som nå i 2020 markerer sitt 10-årsjubileum. Som Dagblad-sitatet røper, var førsteinntrykket udelt positivt, og sånn har det bare fortsatt. Med originalbesetningen intakt – i seg selv verdt en feiring – har Hanna Paulsberg Concept år for år inntatt en stadig mer ruvende posisjon i den norske jazzvirkeligheten. Allerede i 2011 vant bandet den skandinaviske Young Nordic Jazz Comets-konkurransen, og fikk også Trondheim Jazzfestivals talentpris det året. Fire album – «Waltz for Lilli» (2012), «Song for Josia» (2014), «Eastern Smiles» (2016), «Daughter of the Sun» (2018) – og et stort antall konserter i inn- og utland, spesielt i Frankrike, speiler så vel kvartettens kollektive utvikling som de fire medlemmenes individuelle vekst og modning, og nå i jubileumsåret blir det nye muligheter til å høre Hanna Paulsberg Concept. En rekke konserter, med og uten gjester, står på programmet, og publikum kan regne med å få servert nye låter og velkjent bandrepertoar i skjønn forening.

Alt har en begynnelse, og Hanna Paulsberg Concept ble til i 2010 som saxofonist/komponist Hanna Paulsbergs eksamensband ved Jazzlinja på NTNU. Siden da har kvartetten vært hovedprosjektet hennes, men ikke uten konkurranse fra virksomheten hennes som hovedmotor i con amore-prosjektet og publikumsfavoritten GURLS, og som frilansmusiker i flere utgaver av Trondheim Jazzorkester. Hun har vært norsk representant i Den Europeiske Kringkastingsunionens ungdomsstorband, har ledet sitt eget bestillingsverkensemble med Bobo Stenson og Laura Jurd i besetningen og er en av musikerne i Anja Lauvdals Joni Mitchell-hyllest. Hun er NTNU-ambassadør, medvirker på plater med bl.a. Espen Rud, og har også rukket å fullføre en mastergrad ved Norges musikkhøgskole. Kvartetten har likevel aldri blitt parkert. Da Hanna Paulsberg Concept startet et særdeles vellykket plate- og konsertsamarbeid med den svenske trompeteren Magnus Broo (Atomic m.m.) i 2018, viste den til fulle et band med gnist og glød i behold, til tross for at også Grönberg, Fiske og Hulbækmo er travelt engasjert i andre band og prosjekter. Nå i jubileumsåret dukker Broo fortsatt opp som gjest på enkelte konserter, mens andre er viet enten kvartetten i sin originale form, eller med Broo pluss ytterligere to gjester, sangeren Elin Rosseland og pianisten Håvard Aufles. Førstnevnte er gjennom mange år vel etablert på øverste vokalhylle i norsk jazz, den andre er en ung, bratt stigende stjerne som har fulgt i kvartettmedlemmenes Jazzlinje-spor 10 år etter. Det blir altså tre ulike utgaver av Hanna Paulsberg Concept som skal møte publikum i jubileumsåret. Men uansett om du møter jubilanten som kvartett, kvartett med gjest eller kvartett med tre gjester, kan du regne med en minneverdig opplevelse i farvannet der jazztradisjon og jazzframtid møtes i form av vital, eventyrlysten musikk.

Terje Mosnes

Oscar Grönberg - Hanna Paulsberg - Trygve Waldemar Fiske

Oscar Grönberg - Hanna Paulsberg - Trygve Waldemar Fiske

Hans Hulbækmo

Hans Hulbækmo

Oscar Grönberg

Oscar Grönberg

Hanna Paulsberg - Trygve Waldemar Fiske

Hanna Paulsberg - Trygve Waldemar Fiske

Trygve Waldemar Fiske - Hans Hulbækmo

Trygve Waldemar Fiske - Hans Hulbækmo

Oscar Grönberg - Hanna Paulsberg - Trygve Waldemar Fiske - Hans Hulbækmo

Oscar Grönberg - Hanna Paulsberg - Trygve Waldemar Fiske - Hans Hulbækmo

Posted
AuthorHenning Velo
Categories2020

Mats Eilertsen – bass
Thomas Strønen – trommer
Harmen Fraanje – piano

Vinner av Spellemannprisen 2019 (dette året) i Jazz for albumet «And Then Comes The Night»

Mats Eilertsen er en av landets mest ettertraktede musikere gjennom samrabeid med Bendik Hofseth, Håkon Kornstad, Tord Gustavsen, Nils Økland og mange flere.

Mer enn 10 års samspill har gitt trioen en nesten telepatisk fundert trygghet når de konkretiserer meloditemaer i improvisatoriske forløp som leder til formidable konserter. Mats Eilertsen leder an med dype og lyriske basstonen og med de bunnsolide musikerne Harmen Fraanje og Thomas Strønen øser de fra et reservoar av melodirike og nervedirrende låter, og de har fortsatt til gode å levere et likegyldig øyeblikk.

Det er fem år siden deres forrige utgivelse, den nydelige Sails Set fra 2008. Trioen siste album «And then comes the night» på ECM – er en meget kritikerrost plate;
“this is just a lovely album…. ……it unfolds like a dream, light and airy..” Steve Greenlee, Jazztimes Magazine
“..en slags verdensrekord i kreativ kollektiv utvikling av skrevne forløp” Terje Mosnes, Jazz i Norge
«Pianotrioar finst i hopetal. Få er så unike som denne” – Lars Mossafinn. Dag og Tid.
“Den vakre forsiktigheten treffer hardt” – A.Andersen. Aftenposten

www.matseilertsen.com

Noen videoer:
https://www.youtube.com/watch?v=CgaXkkNDF2I

https://www.youtube.com/watch?v=FD6mLhvLiCA

https://www.youtube.com/watch?v=WNP2P07wlJc

Info fra ECM
https://www.ecmrecords.com/catalogue/1542206046/and-then-comes-the-night-mats-eilertsen-trio

Harmen Fraanje - Mats Eilertsen - Thomas Strønen (foto: Henning Velo)

Harmen Fraanje - Mats Eilertsen - Thomas Strønen (foto: Henning Velo)

Mats Eilertsen (foto: Tore Pettersen)

Mats Eilertsen (foto: Tore Pettersen)

Thomas Strønen (foto: Tore Pettersen)

Thomas Strønen (foto: Tore Pettersen)

Harmen Fraanje (foto: Tore Pettersen)

Harmen Fraanje (foto: Tore Pettersen)

Mats Eilertsen - Thomas Strønen (foto: Tore Pettersen)

Mats Eilertsen - Thomas Strønen (foto: Tore Pettersen)

Harmen Fraanje - Mats Eilertsen - Thomas Strønen (foto: Henning Velo)

Harmen Fraanje - Mats Eilertsen - Thomas Strønen (foto: Henning Velo)

Posted
AuthorHenning Velo
Categories2020

Kvintetten har fått positiv omtale både nasjonalt og internasjonalt og svært gode tilbakemeldinger på at de er et liveband som overrasker. LFQ er et band som ikke er redde for å sette både emosjonell og politisk agenda.

«Det er ikke hverdagskost å få nye låter pakket inn i papir fra førkrigstida, men denne gjengen gjør det, og de gjør det bra.» Oppland Arbeiderblad konsertanmeldelse

Kommentarer fra Tune Into Jazzklubb på deres egne sider etter konsert 9.1.2020
https://www.facebook.com/pg/tuneinto.no/photos/?tab=album&album_id=773758656367807

Low-Fly Quintet lar seg inspirere av vokaljazzen fra tidlig 1900-tallet. De skriver egne låter og ny-arrangerer klassikere. Besetningen er pianotrio, vokal og cello. LFQ har base i Hamar og de siste par årene har de blitt svært populære i hjembyen, både blant jazzelskere og dem som vanligvis foretrekker andre sjangere.

Konsertene til LFQ gir en følelse av å befinne seg på jazzklubb i New York på tidlig 30-tall. Publikum blir tatt med på en emosjonell berg- og dalbane, der vi opplever klangene fra en av jazzens flotteste perioder. Både latter og tårer har forekommet blant tilhørerne. LFQ har spilt konserter, eventer og festivaler rundt om i Norge og beskrives som et liveband som overrasker.

Nå har de sluppet sin andre plate «Winter Love Song». Etter plateslippet i et fullsatt «Festiviteten» i Hamar, rullet Hamar Arbeiderblad terningkast 6 og sosiale medier kokte.

Da jazzkvintetten ga ut debutplaten, "Stop For A While" på Losen Records i oktober 2017 ble det trillet terningkast 6 på terningen hos flere anmeldere og de høstet godord fra jazzanmeldere også i det store utland. Bl.a. annet skrev det anerkjente jazzmagasinet Down Beat i USA; «(…) A modern take on a bluesy 30s sound (...) the group shows it’s potential in appealing takes on vintage songs. (February issue 2018)

Low-Fly Quintet er:
Camilla Tømta - vocals
Siri Snortheim - cello
Ole Gjøstøl - piano
Skjalg Lidsheim - percussion
Uri Sala - upright bass

Low-Fly Quintet

Low-Fly Quintet

Camilla Tømta

Camilla Tømta

Ole Gjøstøl

Ole Gjøstøl

Camilla Tømta - Skjalg Lidsheim - Siri Snortheim

Camilla Tømta - Skjalg Lidsheim - Siri Snortheim

Low-Fly Quintet

Low-Fly Quintet

Uri Sala

Uri Sala

Skjalg Lidsheim - Siri Snortheim

Skjalg Lidsheim - Siri Snortheim

Ole Gjøstøl

Ole Gjøstøl

Camilla Tømta - Uri Sala

Camilla Tømta - Uri Sala

Skjalg Lidsheim - Siri Snortheim

Skjalg Lidsheim - Siri Snortheim

Low-Fly Quintet

Low-Fly Quintet

Posted
AuthorHenning Velo
Categories2020

Siden starten 1992 har The Real Thing spilt mer enn 1 500 konserter og solgt over 55 000 plater med hardtsvingende, orgelbasert souljazz, inspirert av storheter som Jimmy Smith, Jack McDuff, George Benson og Wes Montgomery.

Bandet som "aldri går av scenen i tørr smoking" har opparbeidet seg en solid fanskare også utenfor jazzmenigheten. Organisten Palle Wagnberg, gitaristen Staffan William-Olsson, saksofonisten Dave Edge og trommeslageren Hermund Nygård gleder seg til å fyre opp turnébussen, løfte 200 kg Hammondorgel, sjekke at sløyfa er rett og gyve løs på gammelt og nytt repertoar, ikke minst fra platen ”Oh No, Not The Real Thing Again…”

Palle Wagnberg - Staffan William-Olsson - Dave Edge

Palle Wagnberg - Staffan William-Olsson - Dave Edge

Hermund Nygård

Hermund Nygård

Palle Wagnberg

Palle Wagnberg

Staffan William-Olsson - Dave Edge - Hermund Nygård

Staffan William-Olsson - Dave Edge - Hermund Nygård

Palle Wagnberg

Palle Wagnberg

Staffan William-Olsson

Staffan William-Olsson

Dave Edge - Hermund Nygård

Dave Edge - Hermund Nygård

Hermund Nygård - Dave Edge

Hermund Nygård - Dave Edge

The Real Thing

The Real Thing

Posted
AuthorHenning Velo
Categories2020

Beate måtte ut av Stjernekamp, men kommer til Hadeland... som Beady Belle.

Beady Belle, norsk soul/jazz-vokalist og låtskriver.

Beate S. Lech, alias Beady Belle er en høyt anerkjent vokalist og artist, som nok ikke var så allment kjent i Norge før høsten 2019 da hun var en av artistene i Stjernekamp på NRK.

Hun hadde lenge hatt sitt dedikerte publikum, men for folk flest i Norge var hun nok et ubeskrevet blad. I Stjernekamp gjorde hun seg særdeles bemerket. Hun evnet å sette sitt helt særegne preg på alle låtene hun sang. Tok grep om musikken og gjorde den til sin -uansett sjanger. Hun høstet mange lovord blant dommerne og terningene trillet høyt blant anmelderne. Stjernekamp ble en døråpner til det store publikummet i Norge, som nå endelig kan få gleden av å oppleve hennes enorme musikalske kraft og fantastiske stemme.

Beady Belle kan skilte med et tyvetalls plateutgivelser. Hun startet som frontvokalist i bandet Folk & Røvere i 1996. Videre gav hun ut to jazz-album med prosjektet Metropolitan i samarbeid med Jon Eberson. Hun har også gitt ut et salmealbum og et julealbum i samarbeid med George Riedel (bassist og komponist for Astrid Lindgren) og også det anerkjente koret SKRUK. Men Beady Belle er først og fremst kjent for sine egenproduserte utgivelser, der hun er frontvokalist, bandleder og skriver alt av musikk og tekst. Hun har til nå gitt ut åtte kritikerroste album (på Bugge Wesseltofts plateselskap).

Dagbladets anmelder trillet høyt på terningen og kalte henne "Norges svar på Beyonce".

Hun har turnért i store deler av verden siden tidlig 2000-tall. Og har samarbeidet med verdensstjerner som Jamie Cullum og R&B artisten India Arie, samt Jarle Bernhoft og Joshua Redman. Disse har også sunget og spilt på Beady Belles album. Hun har sunget på store internasjonale festivaler og konsertscener -bl.a. Royal Albert Hall. Liveopptredenen til Beady Belle er kjent for sin nerve og temperatur. Beady Belle har spilt i over 167 byer i 28 land.

"Scenen er en naturlig arena for meg. Og det er en forlenget arm av det å skape musikk", sier Beady Belle. "Jeg ønsker ikke at musikken skal stivne i én form, for så å bli gjentatt og gjentatt. Jeg vil at den skal utvikle seg og leve!". I liveopptredenen til Beady Belle er musikken åpnet opp, så det er rom for improvisasjon og lek. To Beady Belle konserter er aldri like. "Jeg elsker å ta sjanser på scenen", smiler Beady Belle. Live-uttrykket er eksplosivt og rått, samtidig som det er nært og skjørt -og med grooven solid plantet i kjernen av det hele. Og kronen på verket er som alltid Beady Belles fløyelsmyke stemme som snor seg lekende lett, men med rivende nerve og tilstedeværelse. Det hypnotiserer og pirrer…

Beady Belle - vokal
David Wallumrød - tangenter
Marius Reksjø - bass
Bjørn Sæther - trommer
Sofie Tollefsbøl - kor
Anja Martine Mørk - kor
Anders Aasebøe - lyd

Bjørn Sæther - Beady Belle - Marius Reksjø - Anja Martine Mørk - Sofie Tollefsbøl - David Wallumrød

Bjørn Sæther - Beady Belle - Marius Reksjø - Anja Martine Mørk - Sofie Tollefsbøl - David Wallumrød

Bjørn Sæther - Beady Belle - Marius Reksjø

Bjørn Sæther - Beady Belle - Marius Reksjø

Anja Martine Mørk - Sofie Tollefsbøl - David Wallumrød

Anja Martine Mørk - Sofie Tollefsbøl - David Wallumrød

Bjørn Sæther - Beady Belle - Marius Reksjø - Anja Martine Mørk - Sofie Tollefsbøl

Bjørn Sæther - Beady Belle - Marius Reksjø - Anja Martine Mørk - Sofie Tollefsbøl

Bjørn Sæther - Beady Belle

Bjørn Sæther - Beady Belle

Anja Martine Mørk - Sofie Tollefsbøl - David Wallumrød

Anja Martine Mørk - Sofie Tollefsbøl - David Wallumrød

Bjørn Sæther - Beady Belle - Marius Reksjø - Anja Martine Mørk - Sofie Tollefsbøl - David Wallumrød

Bjørn Sæther - Beady Belle - Marius Reksjø - Anja Martine Mørk - Sofie Tollefsbøl - David Wallumrød

Bjørn Sæther - Beady Belle - Marius Reksjø - Anja Martine Mørk - Sofie Tollefsbøl - David Wallumrød

Bjørn Sæther - Beady Belle - Marius Reksjø - Anja Martine Mørk - Sofie Tollefsbøl - David Wallumrød

Posted
AuthorHenning Velo
Categories2020